Tips och tricks för att göra din vardag enklare

Tips och tricks för att göra din vardag enklare

Livet är ofta stressigt med mycket jobb, träning, laga matlådor, tidiga mornar och sena kvällar. Allt ska hinnas med och ibland kan det kännas övermäktigt. Här kommer lite enkla knep som gör din vardag enklare!

Det jag gör är att planera min mat i förväg, handlar och fixar detta på söndagskvällen när jag har tid över. På mitt kostschema just nu har jag potatis och kyckling/fisk med grönsaker och broccoli.
Det jag gör är att grönsakerna får vara orörda – jag hackar inget i förväg för det blir oftast inte så fräscht efter ett par dagar.
Broccolin tillagar jag inte heller i förväg utan ångar den i micron i tre-fyra minuter när jag ska äta, ett enkelt sätt att bevara näringsämnena i broccolin då allt för kraftig tillagning kan göra att man förlorar viktiga nutrienter.
Potatisen gör jag nästan alltid i klyftor och den hackar jag med min fantastiska Nicer Dicer Plus (ja tv-shop, jag erkänner!)
med den kan jag klyfta flera kilo potatis på några få minuter! BAAM låter det!

Om jag vill ha olja på potatisen plockar jag fram den smarta oljepumpen som jag hittat på Önska, finns säkert på massa ställen,

den bygger upp ett vacuum och så kan man spraya oljan på potatisen så slipper den bada i olja och tillföra onödiga kalorier.

Men oftast gör jag potatisen utan olja, då har jag stenkoll på mitt intag av olja.

Oljan som jag har på mitt kostschema tillsätter jag oftast efteråt för att fin Extra Virgon Olivolja tål inte extremt mycket värme och den kan förstöras vid tillagning. Plus att jag kan mäta oljan i matsked innan jag droppar den över maten (ja det är extremt men tänk på att jag håller på med tävlingssatsning nu)

jag väger upp dagsbehovet och tar en tuschpenna och drar ett streck så jag får rätt mängd när de är klara.

Kryddar, just nu äter jag lite salt så då blir det rosmarin och svartpeppar. Jag radar upp potatisen och ställer dem upp på skalsidan så fastnar inte potatisen och tillagas snabbare och jämnare. In i ugnen 225 grader i ca 20-30 minuter (här speedtittar jag på ETT tv-program eller tar ett bad – det här är allt jag har tid med på vardagarna då min dag är fullbokad från 06-22). IMG_8327När potatisen är klar och avsvalnad så lägger jag den i påsar och in i kylen och några i frysen så de står sig – påsar för jag ORKAR inte hålla på med matlådor till förbannelse.
Gurka och körsbärstomater och sallad får åka ner i en påse. Kyckling eller vit fisk tillagar jag oftast i ugnen, kyckling lägger jag på en plåt med lite sockerfri senap på. Torsk kan jag lägga i en eldfast form med vatten i botten och lite kryddor på toppen. 170 grader i drygt 30 minuter.

Ingen sås nu på diet så smaksatt olivolja får duga – å det är ganska gott!

Till frukost äter jag ett kokt eller stekt ägg, äggkokaren sparar mig tid då jag inte behöver passa ägget och gröt kör jag i micron på två minuter på full effekt. Då hinner jag sminka mig eller dansa runt i lägenheten innan jag äter.

Har ni några bra tips så kommentera gärna! #shapebysharam

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *