Down Time

Down Time

Down time

För att växa så måste kroppen återhämta sig, det vet väl alla, men hur ser det ut i praktiken för en som ägnar hela sin existens till att forma kroppen?

Ja, det finns många olika sätt att vila på, fylla på med energi och ta det lugnt. En pratstund med den man älskar och saknar mest under veckorna, ett varmt oändligt bad, byta miljö och prova någon ny träningsform eller bara komma ut i naturen.

Vardagar

Det känns för mig viktigt att hitta ”down time” i min vardag då det är fullt ös från morgon till kväll, det är inte lätt men jag har oftast någon minut på morgonen och en stund på kvällen där jag kan ta det piano. Om det så bara är 15 minuter framför aktuellt eller lite slösurf på youtube innan sängen eller lägga en sjysst make-up innan jobbet.

Helger

För mig är det inte optimalt att sova till 10 för om jag inte går upp så kommer jag få migrän, så jag ställer klockan på halv åtta då jag fotar mina progressionsbilder och skickar till coachen (som har det gött i Thailand för tillfället), så diskuterar vi vad jag gjort och hur vi går vidare. Senare om det är min lördag så jobbar jag 10-14 och  äter frukost på jobbet, efter det så åker jag hem och planerar vad jag ska äta på kvällen och umgås med min sambo. Oftast blir det en burgare utan bröd och någon form av choklad för det är oftast det jag saknat under veckan.

En ledig lördag ser lite annorlunda ut, om det är väder så åker jag gärna skidor på vintertid och klättrar på sommartid. Alltid något aktivt, men jag ser inte detta som ”träning” även om det är fysiskt krävande, det är ju mitt intresse och härlig tid ihop med dem jag älskar! För mig att sitta i en soffa i flera timmar är oftast inte njutbart utan mest jobbigt och jag blir rastlös och känner mig nästan sjuk, jag vill ta vara på dagen och göra allt som jag inte hinner på veckan! Men ibland säger kroppen stopp också.. fast det händer sällan..

Söndagen är min dag då jag tar det lugnt på förmiddagen, kanske poserar lite och sedan handlar jag för veckan och gör alla mina matlådor. Det gör att jag kan känna mig trygg inför veckan och vet vad som komma skall, inga överraskningar när man har planerat och förberett! Kvällstid söndag är det ofta filmtajm.

Många frågar ofta vart jag får min energi från, det är inte det att jag vilar hela tiden för att få energi, jag SKAPAR energi av att göra av med energi. Låter flummigt för den ofrälste, men de som älskar rörelse och aktivitet vet vad jag pratar om!

Jag höjer ju dessutom min ”orkenivå” för varje timme jag tränar och för varje härlig aktivitet jag ägnar mig åt som gör att jag får än mer energi i kroppen att släppa ut på helgerna!

Jag tänker lite som när man tränar hårt så svarar ju kroppen genom att bygga mer muskler än vad som behövs (kallas superkompensation) och så tänker jag med energi, när jag gör åt mer energi så kompenseras detta och ger mig större reserver i min energi (även om denna energi kommer i form av bättre uthållighet eller tolerans mot ansträngning, snarare än energi i kaloriform)

Ja om ni tycker att inlägget känns mest som svammel och flum så skyller jag på att i min diethjärna så är allting helt glasklart 😀

Ahlströmmerpokalen

Ahlströmmerpokalen 2015 (siktar på lite förbättring till nästa tävling) 

Post Leg Day Depression

Jag har myntat ett nytt uttryck, notera vart du hörde det först!

Detta är en sak jag noterat att jag får låga, djupa dalar efter jag har tränat ben, min energi är låg, mitt humör är pyssligt, min motivation på minus och mina cravings är utav enorma slag. Jag tvivlar på att jag är den enda som känner såhär.

  • Post Leg Day Depression (PLDD)
Jag hade kört ben i måndags och körde skiten ur mig själv, på det blev det intervaller och jag var totalt död efter passet. Men gott död om ni förstår vad jag menar. Däremot, dagen efter vart jag så låg och hatisk mot min omgivning, det enda jag ville göra var att dränka mina sorger i nutella! För att inte trilla dit så tog jag träningsledigt från gymmet då jag kände att antingen börjar jag stortjuta på gymmet eller så kommer jag äta upp någon om de luktar choklad! Så psykiskt instabil åkte jag hem och tvingade i mig min sista matlåda med kyckling och potatis, fortfarande sugen så fick det bli sängen direkt. Impulserna att gå över lik för lite choklad var enormt starka men jag stod emot. Dagen efter såg jag i spegeln att här har det minsann hänt grejer! Och mycket riktigt så hade jag droppat ett halft kilo! Vågjäveln som stått still sen jag började dieten har äntligen gett vika!
Så nu ser jag lågdagar i ett nytt ljus, det är tröskeln som jag kliver över till nästa nivå, det är här min kropp försöker få mig att äta annars går den över till fettförbränning minsann. Så det är nästan så jag skulle omfamna min PLDD och köra på som en galning för att trycka genom barriären till andra sidan.
#postlegdaydepression
  • Intervallträning
Sedan en vecka tillbaka har jag omstrukturerat min HIIT då jag fick avbryta pga hugg och smärta i knäet, så nu har jag provat mig fram för att hitta en form som jag inte bävar för att göra. Jag har gjort Plyoträning jag har gjort Tabata (armhävningar, burpees osv.) jag har kört intervaller i stakningsmaskin. Igår körde jag dock slut på mina axlar i battleropes och 10 minuter intervaller på cykel – skojar inte att det suger energi ur kroppen det där! Men efter denna veckan så kände jag imorse att jag inte kunde ställa mig upp när jag klev ur sängen. Vadmuskeln var ju typ en decimeter kortare!!! Fick gå in på tå och kissa, sakta släppa ner hälarna och knappt efter morgonens cardio är det särskilt mycket bättre! Tips mottages gärna!
Progressionsbilder kommer imorgon ! Och ett cheatmeal <3
följ mig gärna på Instagram @petitezzer
  eller på min andra blogg petitezzer.blogspot.se
Tips och tricks för att göra din vardag enklare

Tips och tricks för att göra din vardag enklare

Livet är ofta stressigt med mycket jobb, träning, laga matlådor, tidiga mornar och sena kvällar. Allt ska hinnas med och ibland kan det kännas övermäktigt. Här kommer lite enkla knep som gör din vardag enklare!

Det jag gör är att planera min mat i förväg, handlar och fixar detta på söndagskvällen när jag har tid över. På mitt kostschema just nu har jag potatis och kyckling/fisk med grönsaker och broccoli.
Det jag gör är att grönsakerna får vara orörda – jag hackar inget i förväg för det blir oftast inte så fräscht efter ett par dagar.
Broccolin tillagar jag inte heller i förväg utan ångar den i micron i tre-fyra minuter när jag ska äta, ett enkelt sätt att bevara näringsämnena i broccolin då allt för kraftig tillagning kan göra att man förlorar viktiga nutrienter.
Potatisen gör jag nästan alltid i klyftor och den hackar jag med min fantastiska Nicer Dicer Plus (ja tv-shop, jag erkänner!)
med den kan jag klyfta flera kilo potatis på några få minuter! BAAM låter det!

Om jag vill ha olja på potatisen plockar jag fram den smarta oljepumpen som jag hittat på Önska, finns säkert på massa ställen,

den bygger upp ett vacuum och så kan man spraya oljan på potatisen så slipper den bada i olja och tillföra onödiga kalorier.

Men oftast gör jag potatisen utan olja, då har jag stenkoll på mitt intag av olja.

Oljan som jag har på mitt kostschema tillsätter jag oftast efteråt för att fin Extra Virgon Olivolja tål inte extremt mycket värme och den kan förstöras vid tillagning. Plus att jag kan mäta oljan i matsked innan jag droppar den över maten (ja det är extremt men tänk på att jag håller på med tävlingssatsning nu)

jag väger upp dagsbehovet och tar en tuschpenna och drar ett streck så jag får rätt mängd när de är klara.

Kryddar, just nu äter jag lite salt så då blir det rosmarin och svartpeppar. Jag radar upp potatisen och ställer dem upp på skalsidan så fastnar inte potatisen och tillagas snabbare och jämnare. In i ugnen 225 grader i ca 20-30 minuter (här speedtittar jag på ETT tv-program eller tar ett bad – det här är allt jag har tid med på vardagarna då min dag är fullbokad från 06-22). IMG_8327När potatisen är klar och avsvalnad så lägger jag den i påsar och in i kylen och några i frysen så de står sig – påsar för jag ORKAR inte hålla på med matlådor till förbannelse.
Gurka och körsbärstomater och sallad får åka ner i en påse. Kyckling eller vit fisk tillagar jag oftast i ugnen, kyckling lägger jag på en plåt med lite sockerfri senap på. Torsk kan jag lägga i en eldfast form med vatten i botten och lite kryddor på toppen. 170 grader i drygt 30 minuter.

Ingen sås nu på diet så smaksatt olivolja får duga – å det är ganska gott!

Till frukost äter jag ett kokt eller stekt ägg, äggkokaren sparar mig tid då jag inte behöver passa ägget och gröt kör jag i micron på två minuter på full effekt. Då hinner jag sminka mig eller dansa runt i lägenheten innan jag äter.

Har ni några bra tips så kommentera gärna! #shapebysharam
En bit av himlen

En bit av himlen

Nu är vi äntligen här. I Hemavan, en bit av himlen. Mannen har redan hunnit ta sig två svängar upp för en av backarna med stighudar under skidorna. Jag väntar till imorgon och jag tänker åka lift. Det finns som ont om stighudar för snowboard. Jag siktar på att skaffa en splitboard eller snöskor inför en framtida topptur. Sist plumsade jag med snowboardskorna och ja… Det var tungt. Det finns ett inlägg om det om du bläddrar bakåt i min blogg.

imageOm du undrar var snön håller hus så har en stor del av den landat inom Storuman kommun vill jag lova. Otroligt vackert. Och ganska orättvist.

Den här helgen blir full av mys i tjocksockarna i härliga soffor. Sonen har mer böcker än kläder med sig och vi har redan hunnit läsa ett par av dem. Jag är inte så pigg så mitt fokus ligger just på att vila. Men Följ din dröm gör att jag lätt kan göra det med stil.

image

Vi är på Hemavan fjällstation. Bästa stället i världen. Mannen friade en bit härifrån och vi gifte oss här på fjällstationen.

image

Jag sover alltid så bra här så det är något jag ser fram emot. Förutom det har de (i alla fall under högsäsong. Det kommer vara lite skillnad den här svängen, men vi får det nog bra i alla fall) en otroligt härlig frukostbuffé där min viktiga havregrynsgröt finns med. Dessutom fantastiskt goda middagar med mycket grönsaker och andra tillbehör. Jag är i en uppbyggnadsfas eller vad vi ska kalla det. Jag är trött helt enkelt. Att få komma hit. Andas fjäll, äta gott och sova är precis vad som behövs.

Nu ska jag vila tills det är middag och så väntar en myskväll här på gården med mannen och sonen.

(mer…)

Varför är träning så jobbigt!?

Jag får ofta mina djupaste stunder när jag är ute och går och delar tankar med min sambo, på den senaste promenaden  började vi dra i tråden: varför den stora massan tycker att träning är något som är jobbigt, gör ont och är ett straff (på samma sätt som de också tycker att hälsosam mat är ett straff). 

Det känns som om det finns en föreställning om att man måste ”blöda” för att träning ska vara effektivt, det känns också som om man har så höga krav att man måste bänka 100kg första gången man går till ett gym, eller springa milen när du knappt ens varit utanför dörren på flera år.
Varför är vi så rädda att börja från början? När man lär sig gå börjar man med att lära känna sin kropp, hasar kryper och står först, innan man tar det första steget – och även då kan man inte gå så långt itan ett, två steg är fantastiskt bra! Det är så du ska tänka med din träning, det finns så många nyanser som du kommer upptäcka om du bara låter kroppen anpassa sig till den rörelse du gör. Snart kan du göra flygande armhävningar med klapp över månen!
Men börja i rätt ände! Börjar man i fel ände och tror att man är en superman så kommer man tappa sugen, skada sig eller helt enkelt bara tro att man är helt otränad/hopplös osv.
Frågar du Lance Armstrong hur han lärde sig att cykla så gjorde han på exakt samma sätt som alla vi andra, pappa höll i cykeln bak, gav några ord som uppmuntran och släppte taget.
Ta bänkpress till exempel, för att lära dig att bänka 100kg börja med stången, i Smith maskinen, som är lättare och du kan alltid vinkla bak krokarna om du håller på att tappa. Lägg på mer vikter och bygg upp styrka, sedan kan du prova bänken, minska vikten för nu måste du balansera också. Bygg upp, säg till dig själv att du klara det här – och gör det!
Träning behöver inte vara tråkigt, hemskt eller blodigt allvar, men det behöver vara utvecklande, strävan efter att förbättra sig om än med en tillagd viktplatta på 1,25kg  så är det vinsten i din dag! Orka några meter till, öka takten ett snäpp. Där har du nyckeln till framgång!
När man ändrar inställning till träningen kommer andra delar av ens liv färgas av denna nya tro på en själv, ett större tålamod infinner sig och man kan lita på att andra människor är mitt uppe i sitt egna så behöver man inte ta illa upp för allt som händer. Man slutar vara ett offer för allt som händer en och börjar bli bossen i sitt egna liv!

Första dagarna på nya dieten

Nu har jag snart anpassat mig till den nya dieten, jag har fått friare händer än tidigare och fått en total på all mat (utom frukost) som jag själv väljer när och hur mycket jag ska äta utav. Så jag äter potatis, kyckling, broccoli och grönsaker, delar upp det här i lunch runt 12 och ett mål kl 16, sedan tränar jag och äter efter träningen.

Kosttillskott har jag inga förutom BCAA  och jag äter omega 3 och multivitamin. Nä ni läste rätt, inga whey-produkter, inget kasein, ingen gainer eller fettförbrännare – bara god mat med stor del grönsaker och massor med vatten! Under tidigare dieter har jag haft en uppsjö av proteiner och kolhydrater som skall intas i pulverform, sedan PWO och BCAA och CLA och fettförbrännare och ZMA osv osv, det enda det förbränner extra så är det min plånbok, nu ser jag snabbare resultat än vad jag gjort någonsin, det endast på mat – riktig mat!

Träningen går finfint och jag spenderar en del tid på min tävlingssatsning, det tar en del planering, tid i promenadspåret, matlagning, gymmet och på löpbandet där jag HIIT:ar efter varje pass. Men det känns ändå som om det har effekt, jag ser inte det själv men andra börjar kommentera att de ser skillnad. Jag försöker mest undvika vågen och måttband och foton tills varje lördag då jag mäter, väger och fotar mig. Trust the process. Att gå och väga sig varje dag är mest stressande och motivationsdödande.

Mina tävlingar som jag anmält mig till är Sweden Grand Prix och Tyngre Classic 3 som båda går i april, ca 80 dagar kvar nu och jag kommer uppdatera hur det går här på bloggen. Grenen jag ska tävla i är Bodyfitness i korta klassen och mitt personliga mål är att komma till final – givetvis tränar jag för att bli så bra jag kan bli, men jag är medveten om att jag ställer upp mot folk som hållit på med det här mycket längre än vad jag gjort. Det värsta man kan göra är väl att gå in och tro att man ska vinna hela skiten och bli besviken och inte kunna unna sig att man gjort en otrolig prestation.

 

Följ mig gärna på instagram @petitezzer och min andra blogg petitezzer.blogspot.se