Min förvandling (del 3)

Min förvandling (del 3)

Hej igen!

Då har man gått ner i vikt och insett att löpning inte var min grej.. (del 1 & del 2)
Men som sagt gymmet var ju nu lite bekant med tack vare löpbanden, så man kanske skulle prova det här med att lyfta vikter..

Efter lite läsning om ämnet i fråga på alla ställen jag kom åt så kände jag att det är dags att pröva.
Jag fastnade för Stronglift. Det verkade vara ett upplägg som man lätt kan anpassa till en novis som jag.

Upplägget var så här:

Stronglift 5X5
Pass A:
Knäböj 5×5 (5 set med 5 repetitioner i varje set)
Bänkpress 5×5
Stångrodd 5×5

Pass B:
Knäböj 5×5
Militärpress 5×5
Marklyft 1×5

Bestämde mig för att köra 3 gånger i veckan som var rekommenderat.
Eftersom jag var nybörjare började jag att köra med bara stången den första gången för att öka 5kg på varje övning när jag klarade alla set och reps.

Det här gillade jag!
Vet inte vad det är för i teorin låter det ganska tråkigt att ”lyfta skrot” men det är en skön känsla att dra upp nåt tungt från marken och få ta i med varenda muskel du har.
Det tog inte så länge innan man var uppe på för mig lite vikt på stången. Så otroligt kul att utmana och förbättra sig varje pass.

Sen märkte jag rätt snabbt att det gjorde ganska stor skillnad på kroppen. Jag fick lite muskelmassa, bättre hållning och man kände sig pigg och stark. Självförtroendet växte med styrkan och kunskapen, för jag läste alla bloggar och tidningar jag kunde komma över..

Det gjorde ju i sin tur att jag så småningom blev mer och mer intresserad av kosten. Visst jag hade rätt bra koll på hur man ska gå ner i vikt, men hur påverkar maten resultaten på gymmet? Vad ska man tänka på, vad ska man äta? Ska man ta massa kosttillskott och vad är de bra för?

Kunskapen byggdes på och kosten justerades och prövades. Fokus skiftade väl kan man säga från lågenergi kost till kost med mer protein, bra fett och lagom med kolhydrater. Bara för att få den anpassad till just mig och min träning.

Skillnaden efter viktnedgång och nåt år med stronglift.

Skillnaden efter viktnedgång och nåt år med stronglift.

Stronglift körde jag vidare med i ett bra tag (från ca 2012 till 2013),
men omväxling förnöjer så jag började snegla lite
på klassisk 3-split (dela upp kroppen i 3 olika pass..)
och fortsatte lära mig och utmana mig själv.
Så numera byter jag pass lite då och då,
men grundar det alltid på Basövningar (som är stronglift övningarna ungefär).

 

 

 

Badpojke :)

Badpojke :)

 

Samtidigt när mitt intresse för kosten växte och en lyckat semester med bland annat två veckor all inclusive som hade satt lite spår runt magen så kände jag att det kanske är dags att utmana sig på riktigt.

Många av de bloggarna och instagrammarna jag följer tävlar, så man kanske skulle prova en tävlingsdeff.

Klart man ska!! Bara för det är kul!
Så det det kommer del 4 handla om.

1 kommentar

  1. Bra gjort Glenn!

    Svara

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *