Down Time

Down Time

Down time

För att växa så måste kroppen återhämta sig, det vet väl alla, men hur ser det ut i praktiken för en som ägnar hela sin existens till att forma kroppen?

Ja, det finns många olika sätt att vila på, fylla på med energi och ta det lugnt. En pratstund med den man älskar och saknar mest under veckorna, ett varmt oändligt bad, byta miljö och prova någon ny träningsform eller bara komma ut i naturen.

Vardagar

Det känns för mig viktigt att hitta ”down time” i min vardag då det är fullt ös från morgon till kväll, det är inte lätt men jag har oftast någon minut på morgonen och en stund på kvällen där jag kan ta det piano. Om det så bara är 15 minuter framför aktuellt eller lite slösurf på youtube innan sängen eller lägga en sjysst make-up innan jobbet.

Helger

För mig är det inte optimalt att sova till 10 för om jag inte går upp så kommer jag få migrän, så jag ställer klockan på halv åtta då jag fotar mina progressionsbilder och skickar till coachen (som har det gött i Thailand för tillfället), så diskuterar vi vad jag gjort och hur vi går vidare. Senare om det är min lördag så jobbar jag 10-14 och  äter frukost på jobbet, efter det så åker jag hem och planerar vad jag ska äta på kvällen och umgås med min sambo. Oftast blir det en burgare utan bröd och någon form av choklad för det är oftast det jag saknat under veckan.

En ledig lördag ser lite annorlunda ut, om det är väder så åker jag gärna skidor på vintertid och klättrar på sommartid. Alltid något aktivt, men jag ser inte detta som ”träning” även om det är fysiskt krävande, det är ju mitt intresse och härlig tid ihop med dem jag älskar! För mig att sitta i en soffa i flera timmar är oftast inte njutbart utan mest jobbigt och jag blir rastlös och känner mig nästan sjuk, jag vill ta vara på dagen och göra allt som jag inte hinner på veckan! Men ibland säger kroppen stopp också.. fast det händer sällan..

Söndagen är min dag då jag tar det lugnt på förmiddagen, kanske poserar lite och sedan handlar jag för veckan och gör alla mina matlådor. Det gör att jag kan känna mig trygg inför veckan och vet vad som komma skall, inga överraskningar när man har planerat och förberett! Kvällstid söndag är det ofta filmtajm.

Många frågar ofta vart jag får min energi från, det är inte det att jag vilar hela tiden för att få energi, jag SKAPAR energi av att göra av med energi. Låter flummigt för den ofrälste, men de som älskar rörelse och aktivitet vet vad jag pratar om!

Jag höjer ju dessutom min ”orkenivå” för varje timme jag tränar och för varje härlig aktivitet jag ägnar mig åt som gör att jag får än mer energi i kroppen att släppa ut på helgerna!

Jag tänker lite som när man tränar hårt så svarar ju kroppen genom att bygga mer muskler än vad som behövs (kallas superkompensation) och så tänker jag med energi, när jag gör åt mer energi så kompenseras detta och ger mig större reserver i min energi (även om denna energi kommer i form av bättre uthållighet eller tolerans mot ansträngning, snarare än energi i kaloriform)

Ja om ni tycker att inlägget känns mest som svammel och flum så skyller jag på att i min diethjärna så är allting helt glasklart 😀

Ahlströmmerpokalen

Ahlströmmerpokalen 2015 (siktar på lite förbättring till nästa tävling) 

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *