Kostupplägg, mellansäsong 2015

Kostupplägg, mellansäsong 2015

Då var det dags att ta tag i kosten efter jul & nyårsfestligheter då jag låtit mig själv slappna av lite mer.
Tänkte börja med ett ganska, för mig, bekvämt upplägg.

Så här har jag tänkt:

Hallå lördagsfika!

Hallå lördagsfika!

Jag kommer satsa på att ligga runt 2000 kalorier,
med lördagar som friare dag
Sen kommer jag tillåta mig att släppa på kontrollen när det är något speciellt som händer,
till exempel om man går ut och äter eller blir hembjuden till någon eller så.

 

 

 

Slår man ut det på det stora hela bör jag landa på mitt energibehov som ligger på ca 2450 kalorier.
Räknat ut mitt energibehov med hjälp av Harris- & Benedictekvationen.

Målet är att hålla ett macroupplägg på
34% kolhydrater
36% Protein
30% fett

Det blir i mitt fall:
Protein på ca 2,6 gram per kilo kroppsvikt,
kolhydrat på ca 2,5 gram per kilo kroppsvikt.
Fett på ca 1 gram per kilo kroppsvikt.

Jag får en del frågor hur jag orkar hålla reda på allt, men jag tycker inte det är speciellt jobbigt. Det kan vara lite besvärligt förta veckorna men man kommer snabbt in i det.
Sen använder jag ju lite hjälpmedel, för att hålla koll på vad jag stoppar i mig så använder jag Lifesum appen.

 

Får börja så här så får man se vilka justeringar man gör framåt beach 2015 😉

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *