Bring a friend

Det var verkligen hur kul som helst när jag och en kollega gymmade ihop i fredags. Det blev ett benpass och träningsvärken har precis börjat bli mer hanterbar. Haha. Just den där andra dagen efter passet var riktigt spännande. Jag gick runt på jobbet som om jag stelopererat hela benen. Det är ju en sån där värk som är ganska angenäm att ha däremot. Jag måste säga att jag njutit. Det kändes bra att jag fått mig ett ordentligt pass där vi kunde peppa varandra och bara ha kul ihop.
Igår på tåget hem satt vi och jämförde våra livspussel. Det slutade med att vi nu planerat in ett gympass ihop i veckan 4 veckor framöver. Det känns fantastiskt!

Utöver det ska jag efter bästa förmåga komplettera med fler styrkepass som får bli hemma eller på gym beroende på hur läget ser ut just den veckan. Och så vill jag gärna springa emellanåt också eftersom det är som en ren spabehandling i mina ögon. Men nu gör jag det här lite försiktigt. Så får vi se var vi hamnar. Jag försöker få i mig bra med mat, dricker extra av mina vitaminer och tar även aminosyror. Nu är just aminosyrorna snart slut så jag skulle fått beställa nytt. Patrik som driver företaget som äger den här bloggen är uppe i processen att framställa både PWO och aminosyror. Så, jag vill ju gärna prova hans variant. Jag har verkligen fått känna att aminosyror 1-2 gånger om dagen gör stor skillnad i min återhämtning. Kan som inte sluta med det nu.

Igår kväll tog jag mig ett corepass på 30 minuter här hemma under tiden som sonen höll på att somna och mannen ändå var på affären. Jag fick superbra kontakt och fick bli riktigt svettig. Det kändes toppen! Det är just den där känslan av att kroppen ska få kännas ”toppen!” som jag är ute efter nu. Jag är inte under träning för att stå på någon scen eller för att tävla i någon gren överhuvud taget. Jag vill komma igång eftersom jag vet hur mycket bättre jag mår då. Men allt efter förmåga. Jag har alltid kunnat träna för att det varit härligt och roligt. Personligen är det också vad jag tänker fortsätta med.

Från lek till atlet

Från lek till atlet

I lördags hade vi som sagt besök av min gudson. Mina ambitioner var att vi skulle ha en lugn kväll ihop och att jag eventuellt skulle ta mig ett styrkepass här hemma när pojkarna gått och lagt sig. Kvällen blev dock bättre än jag vågat tro. Gudsonen blev sugen på att spela ett spel tillsammans med vår son. Han hade hittat ett som sonen fått av några vänner till oss när han fyllde år och även jag bjöds med för att spela.

FullSizeRender

Bamses gympa spel. Sonen har redan kopplingen mellan Bamse och gympa, då han hunnit vara med på lite Bamsegympa i grupp här där vi bor. Bamse är också en av hans största favoriter och han har haft en Bamsesnutte sedan han föddes som hänger med på det mesta. Bamse är en kär vän och får han chansen att gympa lite precis som Bamse – ja, då är han inte sen på att tacka ja.
Det roliga just i lördags är att vår son är 4 år och min gudson 10 år. Sedan har vi jag som är 27 år. Vi spelade det här spelet tillsammans. Gudsonen uttryckte sig som så att det såg ganska ovanligt ut att en vuxen hoppade kaninhopp genom rummet…… Haha, men jag menar; det bjuder jag på 😉 Själv blev jag otroligt imponerad när vår lille 4-åring ställde sig till krabbgång och klappade sig själv med ena handen på rumpan. Dels att han förstod instruktionen, men också balansen, koordinationen och styrkan. Väldigt kul att se! :)

Det här var verkligen en toppenpresent. Den uppmuntrar till rörelse, många skratt och gemenskap. Efter spelet ville sonen upp på mina axlar och jag var då snabb på att prova några knäböj. Jag tog mig faktiskt ett pass senare med 20 minuter av coreträning senare under kvällen också, vilket var väldigt skönt. Men även om jag inte gjort det så kändes det så fint att ha fått umgås med pojkarna. Att ett spel kunde få oss så glada och spralliga.

styrkahemma

Ledig lördag

Ledig lördag

Häromdagen var jag ute och sprang i höstmörkret. Det var grymt skönt och gick klart bättre än jag vågat hoppats på. När jag kikade i träningsdagboken såg jag att mitt förra pass inte hade gått lika bra. Då fick jag varva löpningen med rask promenad och var inte alls särskilt pigg i kroppen. Det här passet fick jag egentligen lite utav en andra andning precis när jag höll på att runda av. Jag hade bestämt mig för att springa en viss tid och höll mig till det. Det kändes fint att få sluta på topp :)  Den här skillnaden trots att jag haft ett längre uppehåll mellan de två passen. Vilan behövdes uppenbart och det känns bra. Att komma igång eller börja om med löpning behöver inte vara så mycket svårare än att varva promenad med en liten bit jogg emellanåt. Använd träd eller lyktstolpar som mått. Eller att jogga ett visst antal sekunder/minuter. Vill bara verkligen få förmedla det.

Innan jag startade om med löpningen har jag fokuserat mer på yoga/avslappning, stretch och lite massage. Jag har helt enkelt försökt pyssla om och mjuka upp min kropp. Jag har en bit var där och kommer därför fortsätta mycket på just det spåret. Börja inifrån helt enkelt.
Sedan har det visat sig att en av mina härliga kollegor precis som jag uppskattar ett grymt pass med marklyft, bänkpress och knäböj. Så, vi ska börja gymma ihop! Det var oerhört länge sedan jag hade någon att gymma med och det ska verkligen bli skitkul! Det ser jag fram emot :)

stretch

Jag har ledig helg nu och den här dagen har fått vara väldigt lugn. Lite vardagssysslor hemma bara. Annars mest myst med sonen som även han velat ha en sån dag. Mannen har varit på ett styrelsemöte idag. Nu är han påväg hem och har med sig min (man får väl säga vår) gudson, som vi ska få låna tills imorgon. När han lämnas tillbaka ska vi passa på att äta middag tillsammans allihop.

En grannpojke kom nyss över också för lite lek med sonen. Då hann jag skifta i tvättmaskinen och torktumlaren, bära in ved inför en mysig brasa ikväll och tog mig nu tid för att kika in i bloggen sen stund. Till middag ska vi äta lax med grönsaker och så potatis eller ris beroende på vad som får högst röster. Det här blir en kväll med mys, lek och TV skulle jag tro. Men OM jag får allt mellan 10-30 minuter över ikväll så ska jag faktiskt köra ett styrkepass på träningsmattan innan jag ändå ska duscha. Har jag då tur så får jag ännu mer energi efter det till att få gjort något mer. Annars hinner jag nog helt enkelt precis det jag ska under den här dagen :)

En vecka sockerfritt, eller?

Först nej jag vet att det inte riktigt än gått en vecka men nästan. För min del har det väl gått ok men inte helt sockerfritt men godisfritt. I tisdags kom min kollega med en toscakaka som vi pratat om i över ett halvår. Hon hade med sig i våras när jag körde 3.0 o kunde då inte äta och sen har jag lovat att äta nästa gång och blivit en grej så nu kom hon med den och jag valde att ta en stor bit :-) gott som bara den!!! Och i går kom mamma med tårta när jag bjöd på middag för hon har namnsdag idag… ja ja men nu så! inget jag ångrar el skäms för. Nu ska jag i fortsättningen tacka nej till ev sötsaker.

Idag är det lördag och kladdkakansdag och imorgon är det farsdag. Nått gott måste man väl ändå få äta eller? Jag äter väl alltid sånt jag tycker är gott sen så klart i oka grad men lite tips på vad man kan göra istället för godiset eller fikat är:

  • caseinkladdkaka (1dl chokladcasein, 1msk kakao, 1 äggvita, ½ tsk bakpulver, 3 msk kokosmjöl/mandelmjöl,  msk kvarg, bland i stor mugg el liten skål in i micron  ca 30-60 sek)
  • Bananmuggkaka (1 liten mosad banan, 1 dl chokladcasein, 1 äggvita, ½tsk bakpulver, lite vatten.blanda in i micron 30-60 sek) (detta ska jag göra efter träningen, även mina barn gillar detta)
  • Bananpannkaka/våfflor el banansockerkaka (1 liten banan, 1 dl havregryn, casein, 2 ägg, 1 tsk bakpulver. Mixa med stavmixer stek som pannkakor el i våffeljärn el i mindre sockerkaksform 170 ca 10-15 min) Serveras med tex frukt vaniljkvarg el dyl.
  • Bananchokladbollar (samma recept som ovan fast utan ägg och bakpulver och istället några msk kallt kaffe och 1 msk kakao, blandas och rulla till bollar och rulla i kokos eller i hackade rostade nötter el fröer) Detta gör jag i kväll!!
  • Rawfood bollar (googla recept)
  • Grönsaksstavar med god kvargdipp (kvarg blandat med valfria kryddor, blandat med  ajvar, salsa el sweet chili är gott)
  • Frukt med nån god kvarg (passa på att köpa frukt som ni inte brukar köpa så ofta och skapa lite lyxigare känsla)
  • Frukt doppad i steviasötad choklad
  • Gino (fruktsallad som körs i ugnen original med hackad vit choklad(den får ni skippa om ni vill ha sockerfritt helt), servera med vaniljkvarg el nån av nedanstående glassar
  • Kvargglass (mixa 150 g kvarg med 200 g frysta bär/frukt av valfri sort. Hallon/mango, Hallon/blåbär, Hallon/banan är goda kombos. Är även gott att riva ned limeskal el blanda med lakrtispulver m hallon.) Servera med waldenfarm choklad el kolasås tex el rostade nötter el kokos. Serveras direkt el in i frysen i 1 h men se till att blanda runt 1 ggn var 15e min.
  • Frysta banan skivor med lite jordnötssmör och kokos (detta är även gott att doppa i smält choklad)
  • Bananglass (mixa frysta bananskivor fluffiga i matberedare, smaksätt efter tycke)

Sen får ni gärna fylla på i kommentarsfält om ni har några goda sockerfria recept!

Kul att många hakar på

Och är sockerfria i november! Min andra dag gick bra. Stoppade utan tanke in en chokladbit i munnen men var inte ens gott så den åkte snabbt ut igen… Brukar bli så när jag bestämt mig att jag inte tycker det är gott m godis el så är det den där känslan av att nej jag ska ju inte som gör det bittert… Hoppas det går bra för er andra oxå!

Sa ju att jag skulle komma med lite andra utmaningar under november oxå för er som vill öka på ert välbefinnande o kanske passar på att använda denna månad för att gå ned nått kilo i vikt. Min första utmaning består i att gå minst 3 promenader på minst 30 min denna vecka. Ni som redan gör det (el fler) ökar på med en promenad a 30 min. 

Ha en bra dag! O #följdindröm