Lördagmorgon

och ingen tid att passa! Första helgen på länge känns det som. Har varit en massa aktiviteter, ffa fotboll för tjejerna tidigt på mornarna en massa helger i rad så detta känns som lyx! Sen att jag ändå vaknar tidigt är en annan sak. Rätt skönt att gå upp och äta frukost och ta det lugn innan resten av familjen vaknar. Idag lyxar jag till det med macka till frukost! Är annars min gröt vana trogen nu mer. Men köpte så gott bröd igår så gröten utbytt till macka med sallad, skinka och paprika. Till det te som vanligt och kvarg med vattenmelon och blåbär i och ett ägg på sidan. Jag som alltid har ätiti en massa mackor morgon, middag, kväll. Men mackorna har till stor del varit boven till mitt överätande då de har funnits varje dag och ffa varje kväll när jag varit sugen på nått. Men nu 3 challengar senare så tycker jag självklart att det är gott men inget jag vill ha dagligen. Gröt är godare.

Sedan sist jag skrev har jag hållit i den livsstil som jag vill leva. Träningen har flutit på och ffa kosten. Tänker hela tiden i banor av kostschemat jag hade näst sist och sist på 3.0 och utgår från det men ibland blir det lite mer och ibland blir det lite annat. Men håller mig till sånt jag vet att jag mår bra av! Igår åta jag glass efter min kvällskvarg. Hade köpt en Yollibox m passionsfrukt. Jäklar så goda dom är! Har provat jordgubb och mango förut och de är toppen. Igår stod de i affären så man fick provsmaka flera sorter och passionsfrukt och chokladen var gudomliga!! Är inte så mycket för Ben & Jerry´s. Tycker att de är för söta. Men kanelbulle smakken ska jag vid tillfälle iaf smak. Serverade hur som helst min glass igår med varma hallon och hackade cashewnötter. Mums!! Så ni som inte provat Yollibox så gör det! God yoghurtglass som smakar vad det är och inte en massa tillsatser.. Ikväll tänkte jag göra de där bananchokladbollarna igen till lördagsgott. Kan hända att jag tar en lakrisstång som jag köpte på båten från Åland 😉 Är ju dumt om de ligger i skåpet och blir gamla 😮 Men min idé med att äta det där onyttiga, eller mindre nyttiga är att som i går tex äta en portion med god kvarg tex med tillbehör och därefter ta det andra. Min tanke är att jag då inte kommer att överäta det jag inte ska utan bara fylla på med det som lite extra. Kommer väl antagligen inte alltid vara så men oftast iaf tänker jag.

Nu börjar familjen vakna till liv. Per ska springa Stockholm maraton idag och laddar för  det. Jag ska fixa amerikanska pannkakor till tjejerna som frukost har jag lovat. Serverar alltid med en lite fruktsallad. Sen bakning av kärleksmums till fotbollsklubbens kiosk (och ja jag kommer att smaka, för detta är min favoritkaka men säkert att baka eftersom jag ska lämna bort dom). Träning med iaf 2 grannar blir det. Passet jag la upp sist för då blev det inget, eller jo jag körde lite annat för det var ingen annan som kunde då. Och sen ska jag sitta 2 timmar och ta inträde till klubbens dammatch och håller tummarna för att regnet som det sägs ska komma ungefär den tiden låter bli!

Återkommer imorgon med nästa veckas matmeny och träningsplan!

Ha en bra dag, följ din dröm och njut på vägen!

Det finns gränser…

Det finns gränser…

FullSizeRender(5)

Nu var det hemskt länge sedan jag skrev. Jag kan tycka att det är rätt trist eftersom det finns så många andra inspirerande människor i grupperna som Följ din dröm har på Facebook, vilket var platsen där jag hoppade på den här bloggrollen. Har ni inte kollat in de sidorna så gör gärna det. De är uppstartade av Patrik Salmi, som är grundaren till företaget Följ din dröm och därav även denna blogg. Där kan man få inspiration från andras resultat. Man kan få tips på god mat att laga. Du kan ställa frågor som du undrar över och då oftast få en hel drös med svar.
Om du sedan skulle vara sugen på att få hjälp av en PT (Patrik, ägaren av företaget och dessa forum) med kost och träning så kan du få information om det dels här på hemsidan, men även då som sagt i gruppen. Det glöms bort av många att det just är en företagare inom kost och träning som från början startade och håller sidorna igång. Detta gör att många frågar efter tips på någon bra PT eller någon som kan göra ett kostschema åt en… Känn er välkomna in på sidorna för att ta del av allt som delas där. Men kom ihåg att de kost -och träningsscheman som erbjuds inom Följ din dröm görs av Patrik. Kolla in hans erbjudanden och priser.
Annars går det att likna vid att jag som massör står utanför dörren till någon annans salong och erbjuder massage. Eller att jag ställer mig i hallen på Coop och säljer mina matkassar till bra pris. Man gör det bara inte, helt enkelt 😛
Sedan tror jag att många helt enkelt inte vet vem som driver sidorna och att det kanske känns som en rätt normal fråga att ställa i ett sådant forum. Just om någon känner till en bra PT osv. Därför skriver jag det även här. För att ni som eventuellt blir nya medlemmar på sidorna ska ha fått höra talas om det i alla fall en gång. Det står även skrivet inne på sidorna. Så. Om ni har läst det här och sedan även där, så blir det inga frågetecken 😉

Men annars så…
Jag har varit trött och sjuk på sistone. Min energi går åt till familjen och att göra det företagsjobb jag orkar med. Särskilt hemifrån just nu. Jag har även jobbat lite som personlig assistent också, men fick nu under helgen kasta in handduken och sjukanmäla mig. Jag hostar fortfarande och är lite hängig sådär, men är mer igång i alla fall.
Sonen fick sparka sig fram på sin balanshoj till förskolan idag, vilket gjorde att jag inte hade en vagn att styra hem -eller ta med på promenad. Idag passade jag därför på helt enkelt och det blev en lite regnig promenad på 20 minuter. Roligt också att jag under min promenad kunde få boka in massagekund. Det är sådana promenader som kan kännas lite extra bra så här under arbetsdagen. Effektiva 😉

Jag har fått känna på sistone att mina gränser för hur länge jag kan sitta still är nådda. Nu blev det i alla fall en liten promenad som sagt. Ikväll ska jag gå i alla fall ena vägen till företagslokalen för att dels instruera/själv träna core och sedan massera. Så, nu ska jag få mjukstarta lite i alla fall. Jag längtar efter att springa. Särskilt när det regnar tenderar jag till att bli extra sugen. Det är så skönt hur regnet många gånger tycks skölja bort allt tungt. Dessutom kan man känna sig nöjd som är ute trots dåligt väder. Det är ju ofta en sån där grej som håller många inomhus och som minskar på motivationen. Man kan springa runt och tänka ”jag är ute men inte mina konkurrenter”, om det är en tävling man tränar inför exempelvis. Om då vädret dessutom är som det då varit här i Umeå-trakterna under maj……. Alltså….. Om man ska styra sin träning efter vädret…. När man bor i Sverige….. Ja OKEY att man kan träna inne då de dagar man tycker det är jobbigt att vara ute. Det kan jag gå med på. Men att skjuta fram ett löppass för att det regnar. Nä. Det gör jag inte. Sjukdom som har varit mitt problem nu är en absolut legitim anledning till att inte springa. Jag SKA INTE springa när jag är så här förkyld. Skylla på väder och vind går bort däremot. Och så fort jag är på benen ordentligt ska jag både springa och cykla MTB. Oavsett väder. Det här är ju någonting jag brinner för. (Jag ska utveckla de här tankarna i ett annat inlägg men tänker att det får vara bra snart för den här gången.) Jag byggs upp av att få röra mig. På alla plan! Jag blir starkare, smidigare och uthålligare. Både kroppsligt och mentalt.
Framför allt tycker jag det är roligt att springa, åka inlines, cykla, gymma och mycket annat. Det är som vilket intresse som helst! Om en person som gillar att meka med bilen skadar handleden och inte får meka på länge – blir denne säkert ganska less till slut. Ledsen också kanske, eller hur? Om en person som gillar trädgårdsarbete får ont i ryggen och inte klarar av det – tror jag även den till slut blir ganska ledsen. Om man gillar att hoppa studsmatta men bryter benet… Ja, då blir även det svårt. Om Internet slutar fungera för mig eller någon annan som är mer eller mindre beroende av detta fenomen – så kan man ju helt klart bli galen.

Jag gillar särskilt att springa och styrketräna. Det gör mig glad. Det får mig att må bra. Jag är intresserad av att läsa mig till så mycket fakta runt dessa som jag bara orkar med. Jag vill ständigt lära mig mer. Detta är två grejer jag lägger ner mycket tid på och jag har gift mig med en person som är väldigt duktig på löpning. Det är lite vår grej här hemma. Vi tränar. Och vi gör det för att vi gillar det. Inte för att vi måste. Så håller vi motivationen.

Maj….

är en av de månader som alltid är så mycket att göra! tjejerna har en massa träningar och matcher, nån cup, kalas mm. Sen är det div avslutningar och annat på det. Och så är det det vanliga livet med allt vad det innebär som fortgår så man hinner inte riktigt med känns det som.

Igår hade jag utbildning i barns motoriska utveckling, mycket spännande och lärorikt var det. Idag är det handledning som gäller. Sen hem, laga mat, åka iväg på Nicoles träning som jag ska hålla i från början med fysträning. Tabata intervaller får det bli. 6 övningar 12 minuter totalt. Burbees, benböj, mountain climbers, utfall, hoppa på ett ben fram o tillbaka (för att stärka upp fötter o vader o få puls), sumo.

Efter det blir det ett cirkelpass m grannarna. Puls och mage ffa. 3 varv 45s/övning, 8 övningar. Burbees, Planka där man står still och lyfter en arm i taget och slår mot rumpan (hm… ja ni kanske förstår…), jumping jacks, Flutter kicks, hoppsquat, Planka m benlyft, skridsko hopp, Mountainclimbers i  TRX.

Sen var det detta med den där balansen jag ville uppnå…. Har ju gått så där. Min mentala spärr har brustit så äter gärna med än vad jag är hungrig bara för att. Inte så att jag flippar ut totalt men mer än jag vill så idag är det utbildning som sagt o på em brukar det serveras bullar till fika men har tagit med mig 2 kokta ägg och ett päron så det får det bli för mig istället. Vet ju att jag bara måste bestämma mig och har inte varit riktigt bestämd men nu så har jag tänket med mig igen. För jag mår ju inte bra av att äta för mycket och eller fel. Min mage blir så upprörd. Sen vet jag också nu att jag inte har nått som innebär ”fel” mat framför mig förrän midsommar så finns ingen anledning att inte hålla i detta nu!

Nu dags att borsta tänderna och sticka iväg på cyklen till stan och utbildningen. Cyklade i går och det var sååå skönt så så fort tjejerna får sommarlov kommer jag att cykla till jobbet iaf 2 ggr/v, borde ta strax under en timme.

Ha en bra dag!

ÄNTLIGEN!!!!!!

är jag igång med träning igen!! Körde första passet igår med marklyft, militärpress och bicepscurl igår och träningsvärken idag är ett faktum!! Tjoho!!!! Så härligt att vara igång. Idag blir det både ett cirkelpass med grannarna och sen pass 2.

Kommande veckas mat kommer att se ut som följer:

ikväll: Hemmagjord pizza

Mån: citron och vitlöksmarinerad kyckling m ris till lunch och middag: Kålpudding, potatis, sås och lingon

Tis: Utbildning heldag m lunch som serveras. Middag: Nicole spelar match på kvällen så blir kålpudding igen trol el om jag gör min fiskgryta m saffran på mån, får se. Ska i väg på Me & I party på kvällen så hinner nog inte…

Ons: Heldag utbildning. Middag: http://www.recept.nu/mitt-kok/tommy-myllymaki/sojamarinerad-lax-med-sesambroccoli/ med vissa modifieringar… 😉

Tors: lunch blir fiskgrytan iaf. Middag: Torsdagar = vegetariskt from nu så detta blir det: http://www.ica.se/recept/indisk-linssoppa-mulligatawny-718554/ med bananpannkakor till efterrätt.

Fre: Lunch, samma som tors middag. Middag Lasagne. Ååå så gott det ska bli. var länge sen.

Lör: Lunch, hm.. rester om det finns annars nån skåprens. Middag får Per bestämma då han springer Sthlm Marathon på dagen och behöver få i sig ordentligt med mat, så ev går vi ut och äter asiatisk el indisk buffe.

Sön: Lunch… ja ni  samma som m lördag… Middag: Pulled pork  m grönsaker i tortilla bröd.

Sen måste jag dela med mig av recept på mina goda bananchokaldbollar om ni missat det inne på ToK. 1 banan som mosas och blandas med 1 dl casein/protein, ½-1 dl havregryn, 1 msk kakao, 1-4 msk kvarg, ev lite vatten el kaffe. Rulla till bollar, rulla i kokos/hackade nötter el annat. Är trol gott att ha i lite hackade rostade nötter i smeten också för lite mer tuggmotstånd.

Träning kommande vecka blir styrka måndag, tisd och onsdag blir det cykling till och från utbildningar så totalt ca 4-5 mil. På onsdag blir det cirkelträning först m Nicoles lag och sen trol m grannarna också efter det :-) Fred och lörd styrka och söndag cirkelträning. Ett yogapass ska jag lägga in någonstans också, kan bli en morgon ev… Så nu är jag ordentligt igång igen!!! Med råge kan tyckas men vill köra på ordentligt för blir lättare att sköta kost när jag håller igång träningen och nya styrkepassen tar inte så lång tid att utföra. Det i går tog 30 min och då var det ändå lite långa vilor mellan för min andning behövde återhämtning.

Nu ska jag förbereda cirkelpasset, delar med mig av det månd el tisd.

Ha en bra dag och ut och njut i solen om ni har det idag. Det ska jag! På Fotbollsmatch…

Första veckan snart klar Del1

Hej hej hallå bloggen,

Jaha då har snart första veckan av dieten gått och det känns riktigt bra, hungern har redan infunnit sig lite då och då men det är inte så farligt…..än haha.

 

Träning och kost har varierats lite och cardio har tillkommit i form av Hiit och efter bara en vecka kan jag säga att nej jag gillar inte hiit hahaha

Annars är det inte mycket nytt just nu faktiskt kommer uppdatera lite mer imorgon med vad som hänt på vågen kanske en bild eller två också men som sagt, inte så jätte mycket som hänt vad det gäller formen på en vecka.

 

Önskar alla en fantastiskt trevlig helg och som alltid Följ din dröm