Går trögt nu

Är så trögt m träningen just nu vill avsluta på topp men är inte på topp! Segt o ingen lust. Träningen är tråkig just nu. O så sugen på en massa annan mat än vad som står på schemat… Pollen gör sitt till det hela. Blir så trött o slut o jobbigt m andningen trots mediciner just nu o lär väl hålla i sig några veckor till innan björkarna har slut på pollen.  Nej vill att denna o nästa vecka är slut så jag kan säga att jag fixat 16 v kost o träning. Less på detta nu… Vill så klart fortsätta träna o så men utan pressen. Nu ska jag försöka slutföra passet jag håller på med o resten av challengen o hoppas på bättre känsla sista veckan. Ha det gott!  

 

Madeira

Madeira

Efter mycket övervägande och tänkande bokade jag och mannen en resa med två vänner. Utan vår son. Det var ett väldigt svårt beslut som vi dragit på i ett par år. Nu slog vi till och här är vi; på Madeira.

image

 

 

Vi har hunnit med en ca 4 timmar lång vandring i bergen, som jag tog med mina barfotaskor. Mina vader är väldigt-väldigt ömma just nu. Om man är nybörjare med sådana skor finns det inte någon anledning att gå med dem så länge… Men ändå var det skönt. Jag fick bra grepp och tyckte det kändes fint att få använda fötternas balans och rörelse till fullo. Och vilken vandring i övrigt. Helt underbart!

 

image

 

Igår åt vi lunch i en park och myste mest. Idag skimagea vi besöka en kyrka och sedan åka linbana upp till en ort där vi ska utgå ifrån för att vandra längst så kallade levador; föredetta bevattningssystem här på Madeira. Mina vader ska få jobba trots ömhet. Men, det är nog precis vad de behöver. Nu kom mannen ner. Bara två kvar. Sedan är det frukost. Det här landet har två brister som jag hittat. De kan inte koka ägg och de har äckligt kaffe. Ganska betydande för mig egentligen så jag är lite bitter. Idag har jag med mig snabbkaffe som jag ska prova i deras varma vatten. Jag hoppas på en bättre start än de andra mornarna jag hittils fått starta med endast mina vitaminer. Har gått bra det också. Men kaffe är ju alltid kaffe.

 

Löpning och det mentala

Tittar på svett och etikett på svtplay om löpning. Inser att det är precis som för mig som för Kalle. Jag är lat och jäkligt bra på att hitta ursäkter för att jag inte kan. Gäller ffa löpning men även annan träning. Det mentala är sååå stort! När jag lyfte 100 kg i mark så trodde jag på mig själv och min kropp. Visste att jag skulle kunna klara det och jag gjorde det! Tungt absolut men jag gjorde det. Med löpning eller högreps får jag en annan känsla. Ställer in mig mentalt redan från början på att det kommer att bli sjukt jobbigt och att jag kommer nog inte klara det. Men jag har ju klarat det gång på gång i olika sammanhang och tillfällen men ändå är det så svårt att komma över den där spärren. Men löpningen tror jag att jag har börjat hitta rätt tänk. Har kört HIIT på löpbandet minst 2 ggr/v i 14 veckor nu, eller ja inte helt sant har kört annan variant av hiit några gånger också. Under gångna veckan stack jag ut och sprang 2 ggr. Första gången kändes rätt tungt men gick ok efter ett tag och ffa så var känslan efter en helt annan än vad jag brukar känna. Uppnådde nån form av lugn. Andra passet skulle jag jogga bort till en äng för att där köra HIIT, kändes hur bra som helst! Hade jag inte gått på schema och HIIT stod med så hade jag fortsatt rundan som jag börjat på och försökt mig på att springa de 5,5-6 km den är för det kändes så bra och skönt och befriande.  Löpning är ingen träning jag vill ägna mig åt fullt ut men som ett komplement till annat. Och som variation. Ett lätt sätt att röra på sig, när man har kondisen och det mentala med sig. Bara att sätta på sig rätt skor och så ut. Jag har inga som helst mål med att springa mer än just att hitta lugnet. Är fullkomligt nöjd med att springa 3-5 km och att jag kan göra det i skogen på stigar över stockar och stenar 😉 Jag tror att jag börjar tro på att jag kan, ska inte känna efter så fruktansvärt mycket bara. Bara göra, hitta andningen och lugnet, lyssna på varje fotnedsättning eller mina andetag och ta mig framåt. Idag har jag kört ett halvdant benpass och en promenad väntar, imorgon ska jag ut och jogga på morgonen och då hoppas jag att rätta känslan infinner sig. Sen blir det ett HIIT pass, ev på samma äng men tanken är att leta upp nått Youtube pass för variationen igen… Eller så säter jag ihop ett eget 😀 Isf delar jag med mig av det!

 

Hur som helst, ha det bra och på återseende!

Funderingar på fortsättningen

Snart är denna challenge slut och jag börjar tänka lite mer på hur jag ska lägga upp min träning och kost framöver. Kosten har jag koll på, har ju pratat om det här också flera gånger. Fortsätta att äta rent men med inslag av nån macka, lite godis, nått bakverk ibland. Har tex konstaterat att söndag om 2 veckor när detta är slut så har jag beslutat mig för att det blir nybakade mackor med div goda tillbehör till middag. Typ Tapas + mackor. Längtar! Men så var det det här med träningen. Jag vill ju så mycket! och veckan har bara 7 dagar och jag vet att jag inte kommer att kunna/orka/hinna träna så mycket som jag kanske vill MEN det kommer att bli 2 st cirkelfyspass/v med mina grannar och barn, fokus på puls och det ena får bli mer fokus på ben och rygg, det andra på mage/axlar/armar. Sen vill jag köra tungt för benen 1-2 ggr/v, HIIT iaf 1ggn i kombination med joggning. Körde just det här om dagen, joggade bort till en äng i skogen ca 1,5 km körde där 15 min hiit, 30 sek kuta/30 sek vila och sen jogga hem igen. Kändes riktigt bra och var roligt så tänker mig någon sån kombination i fortsättningen också. Vill ju inte tappa den kondis jag byggt upp! Sen vill jag fortsätta lägga fokus på mina axlar ett tag till, kommer ju att ske en del i samband med  cirkelfysen men lite tyngre 1 ggn/v, bröst måste jag köra separat för att underhålla och fortsätta bygga och svårt att förutom armhävningar få in bra på cirkelpassen och så biceps vill jag utveckla. Ja ni ser en hel del alltså och vet inte hur jag ska lägga upp det riktigt. Första utkastet ser ut som följer:

må: HIIT + jogg

Ti: Vila

On: Cirkelfys

To: Ben (tex benböj 4×10 + 7×3)+ bröst (tex bänkpress + lutande flyes)+ biceps (ex 21an + hammercurls)

Fr: Aktiv vila, dvs promenad/jogg alt om jag känner att jag orkar och hinner så blir det nått pass med nått jag känner för

Lö: cirkelefys

Sö: Marklyft (ex 3×10 + 5×4), rygg (ex chins, stångrodd), axlar (militärpress den enda som gäller här för sido- och framåtlyft lägger jag in i cirkelfyspassen)

Som sagt detta är bara ett första utkast av träningen måste tänka både ett och två varv innan jag bestämmer nått men tänker mig att jag kanske kör ett upplägg fram till midsommar och sen ändrar fram till semestern i slutet av juli. Men vill när jag kör ren styrketräning köra tungt då cirkelträningen kommer innebära låga vikter med många reps. Triceps kommer ligga på cirkelpassen till stor del, får ju in dom vid bänkpress också bl.a. Ja som sagt nån plan börjar utforma sig iaf men har ju 2 veckor kvar att bestämma mig på så om nån har nått smart att tillägga eller tipsa om så gör gärna det :-)

Ha det bra så hörs vi!!

Och nu blev det verkligt

Och nu blev det verkligt

Litet kort inlägg. 
Nu blev det genast verkligt att jag ska tävla i Men’s Physique, kommande inne på skkf.org och nu är jag registrerad som medlem i Team Acctive wohoo :) ibland behövs inte mycket för att man ska bli glad. 

Följ din dröm