Jag har en plan Sickan!

Jag har en plan! Tajmad och klar in i den minsta detalj, som Sickan ifrån Jönssonligan skulle ha sagt.

Efter att ha varit med i den Patrik Salmi’s  30 dagars tävling (Väntar fortfarande på mitt tröstpris) så lärde jag mig en hel del nytt om kroppen. Jag gick ifrån att äta 6-7mål om dagen till tre större måltider dvs frukost, lunch och middag. Vilket både kroppen svarade bra på och sedan vart jag mycket nöjdare då jag gillar att äta stora mål. Men nu efter den där tävlingen avslutades så släppte jag lite på gränserna, kanske lite väl mycket.

Sommaren står trots allt runt hörnet och tjuvkikar på en. Så min plan är att köra lite striktare deff, tänker dock inte sluta leva då jag inte skall tävla i år – så vill jag ha en kebabtallrik, ja då tar jag och trycker i mig en. Men man kan ju alltid försöka göra så gott man kan och kanske undvika några ”vill-ha-begär”.

Som jag säkert har skrivit tidigare så gillar jag även att experimentera med mig själv, så jag tänkte varför inte ta ett kliv utanför komfortzonen när vi ändå är igång? Funderar på att testa på en periodisk fasta. Mitt ätarfönster skulle då vara ungefär ifrån klockan 14-22. Det tuffaste skulle nog vara att jag inte får min frukost på morgonen som kan göra mig lite smågrinig då jag är en frukostmänniska, men det får en bcaa-shake lösa. Sedan så får man äta två stora mål om dagen som kommer då att hamna på cirka 1250kcal/styck eventuellt att jag kör 1500kcal/styck och kanske lägger in lite cardio.

Men dessa planer kommer inte att komma igång förrns nästa vecka då påsen och några födelsedagsfiranden är över. Så får bli lite friare måltider denna vecka.

 

Det får bli allt för denna gång.

Följdindröm!

 

//Martin

Provocerad

Provocerad

av Patrik i söndags kväll och det gav resultat på dagens pass. Ett jäklar anamma och jag ska minsann visa honom! Började med att jag började driva lite om att han minsann började ställa lite höga krav på oss admin och i 3.0 med att vi ska ha koll, vi ska lyfta tyngre, följa schema, dricka vatten mm. Sen började han så klart 😉 att säga att tänk om alla gjorde i alla fall 99% vilka resultat vi skulle få. Att det finns många ursäkter om en det ena en det andra. Jag kontra med att har jag klarat låta bli att äta av allt snask i Idre ska sista 6 veckorna var lätta och att jag förutom 1 vecka då jag var sjuk har följt träningen + 1 v pga pollen och de symtom det gav. Ursäkter, ursäkter sa Patrik. Kände att va tusan här tränar jag tyngre och mer än jag någonsin gjort. Jag följer kosten. Första veckorna gav inte det resultat varken jag eller Patrik tänkt men jag följde! Sen har jag följt förutom på vår utbildningsdag då jag åt av den lunchen som bjöds men var ändå mat som jag hade på schemat, i Idre blev måltidsordningen inte enligt plan men all mat o i rätt mängd var det. På vägen hem åt jag en sallad som jag köpt och var enl schema men inte exakt uppmätt. Sen har jag vid ett tillfälle tagit lite avokadsås (avokado o kvarg) till tacos när barnen undrade varför vi inte åt det för det är ju bra. Då kunde jag inte låta bli för deras skull. Åt vid ett tillfälle 10 vindruvor och 1 stor morot utöver sckemat när jag var extremt sugen på nått annat. Men jag är inte mer än människa och det har varit medvetna val vid valda tillfällen och utan ånger. Har inte hoppat över något träningspass pga att jag varit trött efter en dag på jobbet, jag har kört och ofta har det gått bättre än förväntat dessutom. Jag har ökat mitt självförtroende och befäst en hälsosam livsstil! Jag HAR gjort jobbet. Tror nog Patrik vet detta men han är inte han för intet 😀 Det är så här han funkar, han provocerar för att peppa och det funkar. För han är bra den jäkeln 😉 Han har lärt mig massor och han peppar och motiverar på alla möjliga sätt!

IMG_2361.JPG

bifogar en bild som bevis på att nått händer!

Ha det bra,  lev DITT liv efter dina förutsättningar, dina mål och följ DIN dröm!!

4 dagar semester under kost- & träningsschema

Ska vara en första gång för allt och detta blev första semestern utan nått onyttigt alls och dessutom helt enligt schema. Lätt var det inte alltid som på kvällarna när värsta gottisbordet dukades fram framför TVn. Men höll mig till planen. Det enda som för första gången denna challenge som inte riktigt fungerade eller snarare som ja g inte prioriterade var att hålla mina mattider. Förmiddagsmelliset intogs som efterrätt till lunchen och em melliset som efterrätt till middagen 2 av dagarna och den 3e åt jag det bara 1 h innan middag. Men åt det jag skulle så kalorimässigt var det rätt. Nöjd med detta! Nästa semester kommer inte bli så strikt men kommer heller inte svulla som jag har kunnat gjort tidigare. Är rätt intressant att granska andras beteenden och i detta fall beteenden vid semester med öl, vin, godis, chips och mat. Alkohol är inget jag någonsin har intagit några större mängder av så det är lätt att välja bort även om jag kan tycka ett glas vin nån gång smakar bra. Men godis! Hade kunnat äta mycket av det, fanns en hel del som jag tycker mycket om… Chips kan jag äta några stycken av och vara nöjd eller helt låta bli. Sockerråtta är jag. Efterrätter och bakverk är egentligen min stora last. Mammas fel 😉 Hon har alltid bakat så mycket gott. MEN nu har jag en vilja att stå emot och välja annat, men inte alltid.

Träning den senaste veckan blev lidande först av pollen som slog ut mig och sen av tidsbrist pga barnens träningar och förberedelser inför resan. Sen blev det en hel del skidåkning men ingen träning. Förrän idag! Å så skönt det var att vara i gång igen! 6 veckor kvar och nu är det bara att öka! Progressionssamtal med Patrik på söndag, får se om det är det sista.

Ha det bra så hörs vi snart igen!

Hälsan går via magen…

Hälsan går via magen…

Image

Jag fortsätter min hängiga period här. Ingen träning mer än någon promenad. En promenad igår resulterade dock i att jag fick stanna hemma från jobbet, sovandes under en filt i soffan, mer eller mindre hela kvällen. Jag är inte på topp, så att säga.
Vi har i alla fall sett till att äta gott på sistone. I fredags blev det kött och potatisgratäng med god sallad till. Jag drack ett glas rött till, för första gången på väääldigt-väääldigt länge. Jag blev bara så hemskandes sugen och det var verkligen gott. Vi har även njutit av lax med bulgur, ärtor och majs. Sedan kyckling med ris, wookgrönsaker, ärtor och körsbärstomater. Igår efter vår promenad som gjort mig helt slut, styrde mannen upp semlor och varm choklad.
Jag fick mig en rest med kyckling och ris som jag ätit till lunch och till middag tror jag vi kör på pasta med tonfisksås, där grunden är krossade tomater och oregano.

Nu ska jag ta mig en extra laddning av vitaminerna nu när nu blivit extra sänkt här. Annars blir det citronvatten, te, frukt och ägg till mellis om en stund. Kanske att sonen som jag lät vara hemma idag vill se film med mig… Vi har roat oss bäst jag orkat med att pojken lägger alla pinaler han någonsin kan hitta i en hög på golvet. Sedan försöker jag då entusiastiskt att organisera upp någon slags sortering av det hela. Det går faktiskt ganska bra. Han är riktigt ordningsam av sig, egentligen. Men, han är väl rädd att jag ska bli göralös nu när jag är sjuk, och inte orkar göra någonting… 😛

Fika till Pettson och Findus blir bra. Ikväll är det egentligen en middag med arbetskompisarna på assistansjobbet. Jag får skippa det ikväll och vara hemma för kurering istället.

Träning under vårdeff

Träning under vårdeff

Hej Hopp!

Som jag skrev i förra inlägget är jag inne i min vårdeff, beach 2015 är på g ;).

Hur tränar jag då under deffen?

Det skiljer sig inte så mycket mot mitt vanliga upplägg egentligen.
Det jag alltid gör är att ökar promenader under deff. Dels för det är så skönt att få lite luft, och dels för att det ger lite extra.

Tanken är att jag kanske införskaffar mig en viktväst (TIPS TACK) som lite extra till mina promenader.

Träningsupplägget i övrigt ser ut så här:

Har delat upp det i fyra pass och för en gång skull kör jag inte en klassisk split utan har detlat upp det i:

Överkropp 2 pass per vecka.
Underkropp 2 pass per vecka
så det blir:

Överkropp 1
Bänkpress 5 x 5
Skivstångsrodd 4 x 6
Lutande bänkpress 3 x 8
Sittande Rodd med smalt grepp 3 x 8
Triceps press 3 x 8

Underkropp 1
Knäböj 5 x 5
Raka Marklyft 4 x 6
Utfall 3 x 8
Benspark 3 x 8
Magövning

Överkropp 2
Militärpress 5 x 5
Chins 4 x 6
Dips 3 x 8
Hantelrodd 3 x 8
Curl med stång 3 x 8

Underkropp 2
Marklyft 5 x 5
Frontböj 4 x 6
Benpress 3 x 8
Lårcurl 3 x 8
Magövning

Det här har jag kört några veckor nu och jag tycker det funkar bra. Rätt tufft upplägg för min del.
Utöver att gå ut och gå och ovanstående upplägg så kör jag även Yoga och bodybalance några gånger per vecka.

Sen passar jag också på att spara skägget under deffen, vi får se hur detta ska sluta….

Frågor eller synpunkter? Jag svarar så gott jag kan :)